Madarasiné Kiss Ágnes
Pedagógiai-díj2023. évi kitüntetett
Madarasiné Kiss Ágnes 1965. május 25-én született Miskolcon. Tanulmányait 1983-ban kezdte a Kossuth Lajos Gimnáziumban, majd előbb a Comenius Tanítóképző Főiskolán szerzett tanító (ének) szakon diplomát, majd 2003-ban a Magyar Táncművészeti Főiskolán néptáncpedagógusként. Kitüntetései: 2010 – Zenit „41” Innovatív pedagógus díj – bronz fokozat. Könyvei, kiadványai: 1993 – Hagyományok című tankönyv társírója, 2006. Pedagógia folyóiratban cikket írt a kompetencia alapú oktatásról, 2021. Óvodából iskolába kiadvány társírója. A pedagógus pálya iránti elkötelezettsége gyermekkorától megmutatkozott, ezért 14 évesen a Kossuth Gimnázium és Óvónői Szakközépiskola óvónői szakára jelentkezett, ahol nagyszerű tanároktól kapott kiváló pedagógiai, módszertani alapokat. Itt érettségizett 1983-ban, óvónőként. Ezután a sárospataki Comenius Tanítóképző Főiskola tanítói szakának ének szakkolégiumán folytatta tanulmányait, ahol 1986-ban végzett. A főiskola utolsó évében Szikszón állásajánlatot kapott tanítóként. Sokat tanult itt az elhivatott, tapasztalt kollégáktól a szakmai fortélyairól és a problémás gyermekekkel való foglalkozásról. 1987-ben lehetősége nyílt az Avason található 20. Sz. Általános Iskolában tanítóként elhelyezkedni. Ekkor egy olyan közegbe került, ahol több művész vénával rendelkező pedagógus az iskola arculatát ebbe az irányba terelte: népművészet, grafika, néptánc, népzene. Mivel gyermekkorától néptáncot tanult a Vasas Művelődési Központban, úgy gondolta, hogy hasznosítja ezt a tapasztalatait pedagógiai munkája során. Annak idején ebben az iskolában indult az országban először intézményi keretek között néptánc-oktatás (1989-ben), melybe fokozatosan bekapcsolódott, részese lett ennek az újdonsült kezdeményezésnek. Itt írta meg 1993-ban írótársával a Hagyományok című tankönyvet. 1993-ban került a jelenlegi iskolájába, az akkori 33. sz. Általános Iskolába, ahol a művészeti szakmai tevékenységét és a tanító munkáját is egyaránt támogatta az akkori igazgató. Szakmai fejlődése érdekében számos lépést tett tanítóként és a művészetoktatásban is. Tanítóként folyamatosan számos továbbképzést elvégzett: NYIK program, Iparművészeti Főiskola 120 órás Kézművesség az iskolában továbbképzése. Jelentkezett a Magyar Táncművészeti Főiskolára, ahol 2003-ban néptánc-pedagógus szakon diplomázott. Ekkor az iskola megszerezte az engedélyt és alapfokú művészetoktatási intézménnyé vált. Ekkor művészeti tanszakon munkaközösség-vezető lett. Pályájának fontos része lett a pályázatírás, mivel a fellépésekhez szükség volt megfelelő ruhára, lábbelire, a közösségépítéshez, a táborok, fesztiválok, külföldi turnék lebonyolításához pedig támogatásra. Korábban néhány „kisebb” pályázattal már ekkor sikerrel megpróbálkozott. Igazi megújulást számára a kompetencia-alapú oktatás tesztelésébe bekapcsolódás jelentette 2006-ban. Ez a program meghozta számára a folyamatos módszertani változás lehetőségét, valamint a nagy változást a tananyag-tartalom és -feldolgozás megújulása jelentette. Ennek elsajátítására az Educatio szervezésében számos továbbképzésen is részt vett. A később évek folyamán felkérték arra, hogy a kompetencia-alapú oktatás kapcsán tudását, tapasztalatát adja át más pedagógusoknak is, ezért mentorfelkészítés következő három évben számos kollégát mentorált, segített a programcsomag elsajátításában. Sok tapasztalatot szerzett ezáltal, más intézményeket is megismert, újabb kapcsolatokat sikerült kialakítania. 2006-ban jelent meg a Pedagógia folyóiratban egy cikke a kompetencia alapú oktatásról az intézményében. Az itt megszerzett tudás, a módszertani megújulás, az IKT eszközök használatának képessége, a kooperatív módszer, a differenciálás alkalmazása, a témahetek, projektmunkák szervezése, kapcsolatrendszer más kollégákkal ekkortól vált munkájának részévé. Több pályázatba kapcsolódott be szakmai megvalósítóként, pl: Térségi iskola- és óvodafejlesztő központok (TIOK) megalapítása a kompetencia alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése érdekében; Megújuló pedagógia: Hálózati együttműködés Észak-Magyarországon; Referencia intézmények országos hálózatának kialakítása és felkészítése, mely keretében referencia-intézménnyé vált iskolája, Tehetséggondozás az iskolában; Sajátos nevelési igényű tanulók integrációja. A korábbi „kis” pályázatok írását felváltották az egyre nagyobb volumenű projektek. Az utóbbi 20 évben a pályázatok jelentős szerepet töltöttek be munkájában, életében. Számos projektben pályázatíróként és projektmenedzserként vett részt, nagyjából 380-400 millió Ft támogatás megírásában, végrehajtásában vett részt. Különösen büszke lehet arra, hogy 2013-2014-ben lezajlott, 199millió Ft támogatású, „Az innovatív Avastetői Általános Iskola” című pályázat megírásával, vezetésével számos értéket közvetíthetett az iskola tanulói és pedagógusai számára: tanórai, tanórán kívüli programok, kirándulások, erdei iskola, sport- és nyelvi tábor, szakmai-módszertan megújulás, eszközbeszerzés 24 millió Ft értékben. 2012 szeptemberétől igazgatóhelyettesként tevékenykedett a Széchenyi Iskolában. Célul tűzte ki, hogy szem előtt tartsa a pedagógusok pedagógiai-szakmai-módszertani megújulását, hogy hozzá hasonló, mindig megújulni kész, innovatív pedagógusok legyenek az intézményben. A szabadidős tevékenységek szervezését mindig szem előtt tartotta. Mióta tanít, szinte nem múlt el nyár, hogy ne szervezzen tematikus nyári tábort (népitáncos, kézműves, művészeti, olvasó, sport, horgász…). Ennek lebonyolítására évek óta egy állandó team szerveződött a kísérő pedagógusokból. Táborokkal nagyon változatos helyszínekre eljutottak: Balaton, Dunakanyar, Bükk, Bodrogköz, Tisza-tó, Olaszország, Erdély, Görögország. Tanítói munkáját továbbra is nagy lelkesedéssel, szeretettel, odaadással végzi. Folyamatos megújulás jellemzi munkáját, mindig az élenjárók között vesz részt az újításokban, az innovációkban. Munkájában egyaránt hangsúlyt fektet a kevesebb lehetőséggel rendelkező tanulókkal kapcsolatos hátránykompenzálásra (tanulási, egészségügyi, szociális, kulturális hátrányok), valamint a tehetséges tanulókkal való foglalkozásra. Mint óvónő és tanító kiemelt figyelmet fordít az óvoda-iskola közötti átmenet problémáinak enyhítésére. Ennek a gondolkodásnak lett az eredménye az a kiadvány, melyet írótársával adott ki a Miskolci Tankerületi Központ, Óvodából iskolába címmel 2021-ben. Az utóbbi néhány évben az Európai dimenzió került a látóterébe, a nemzetközi Erasmus+ projektek keltették fel a figyelmét. 2019-től partnerségi és mobilitási projektek megírásán dolgozott, ami keretében a portugál, és a lengyel oktatással és az ott tanító pedagógusokkal és munkájukkal ismerkedhetett meg az intézményből 25 pedagógus.