Városháza
Ügyintézés

E-ügyintézés

Tájékoztatás az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos változásokról

A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (a továbbiakban: DÁP tv.) 2024. szeptember 1. napjával hatályon kívül helyezte az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényt.

A Kormány által elfogadott Nemzeti Digitális Állampolgárság Program lényege, hogy újraértelmezi az állam és a polgárok közötti digitális kapcsolatot, megteremti az egyszerű, kényelmes és hatékony ügyintézés feltételeit. Az állampolgárok, bizonyos szűk kivételektől eltekintve, minden olyan jogosultsággal és ügyintézési lehetőséggel rendelkeznek majd a digitális térben, mint a fizikai valójukban.

2025. január 15. napján megszűnik az Ügyfélkapu az eddig használt módon. Azokon a központi felületeken, amelyek elektronikus ügyintézésre használhatók, nem az eddig megszokott módon lehet majd bejelentkezni. Ez érinti a Magyarország.hu, az e-önkormányzat portál, az EESZT, az eSZJA, valamint az ONYA felületét, az egyéb ügyintézési weboldalakat, hivatali kapus bejelentkezéseket is, ahová eddig az ügyfélkapus felhasználónévvel és jelszóval lehetett belépni.

A DÁP tv. 46. § (1) bekezdése és a 119. § (5) bekezdése értelmében 2025. január 16. napját követően az egyfaktoros Ügyfélkapu azonosítás megszűnik, helyette kizárólag a Digitális Állampolgár eAzonosítás, illetve az emeltszintű Ügyfélkapu+ azonosítás igénybevétele lesz lehetséges.

Gyakorlati útmutatók

Tájékoztatás e-ügyintézéssel kapcsolatos változásokról

Az elektronikus ügyintézés részletei az alábbi ügyféltájékoztatóban találhatók meg:

Ügyféltájékoztató

Információ átadási szabályzat:

Az elektronikus ügyintézésre kötelezett szervek egymás közötti elektronikus kapcsolataira vonatkozóan valamennyi együttműködő szerv információátadási szabályzatot köteles megalkotni és közzétenni a honlapon.

A szabályozás lényege, hogy amennyiben valamely jogszabály - pl. egy eljárási törvény - az érintett szervek között valamiféle információáramlást ír elő - pl. a közigazgatási eljárásban a belföldi jogsegély jogintézménye - akkor az információáramlást elektronikusan, megfelelően szabályozott módon kell megvalósítani. Az információátadási szabályzatban az ASP-től függetlenül azokat az ügycsoportokat kell szerepeltetni, melyek tekintetében az együttműködő szerv olyan döntéseket hoz, nyilvántartást vezet, amelyeket, mint adatgazda kezel és amely információforrásnak bizonyul harmadik személy számára.

Információ átadási szabályzat

Az eljárásért fizetendő terhek megfizetésének módja elektronikus ügyintézés során:

Az elektronikus eljárás során megfizetendő illeték, valamint igazgatási szolgáltatási díj rendezése bankszámlaszámra történő utalással teljesíthető, mely bankszámlaszámok jelen honlapon, az aktuális ügytípus kiválasztása után, a Bankszámlaszámok menüpontban vannak feltüntetve.

Amennyiben az érintett elektronikus űrlapon erre a célra biztosított rovat található, az átutalás tranzakciószámát fel kell tüntetni. Egyéb esetekben a befizetésről szóló bizonylat másolatban történő benyújtása indokolt.