Városháza
Önkormányzat

A Białka Tatrzańska-i búcsú - 2021. október 27-29.

Miskolc Megyei Jogú Város Lengyel Nemzetiségi Önkormányzata
2021. november 08.

Október 28. a katolikus egyházban hagyományosan Szent Simon és Szent Júdás Tádé apostolok ünnepe. A lengyelországi Białka Tatrzańska templomában sem maradhat el ennek ünneplése, hiszen ők a templom védőszentjei. Több, mint háromszáz évvel ezelőtt, Białka Tatrzańskáról és környékéről költöztek Magyarországra azok a lengyel telepesek, akik végül Derenken éltek.

Mivel a tavalyi évben a járványhelyzet miatt elmaradt a Miskolci Lengyel Nemzetiség Önkományzat hagyományos útja, idén kis csapatunk nagyon várta már, hogy újra találkozhassunk lengyel barátainkkal. Sajnos, a járványügyi előírások betartása miatt idén csak tíz fővel sikerült kijutni, méltó módon képviseltük mind Miskolcot, mind a miskolci lengyelséget.

Szerda reggel indultunk Lengyelországba, ahol a délutánt Zakopanéban töltöttük. A piacon és a környékén mindenki megtalálta a csak rá váró kincseket.

Białkára érve elfoglaltuk a szállásunkat, majd kis pihenés után részt vettünk a sajószentpéteri és más borsodi lengyel-magyar vendégekkel egy kis ünnepélyes vacsorán.

A vacsora előtt megemlékeztünk Janusz Kamocki professzorról, aki idén október 22-én hunyt el. Janusz Kamocki professzornak és Jadwiga Plucińska-Piksának köszönhető, hogy a derenki lengyel leszármazottak megtalálták gyökereiket Białka Tatrzańskában.

Miskolc város Polgármesteri Hivatala valamint a miskolci lengyelség nevében átadtuk az ajándékcsomagokat a Podhale-i Hagyományörző Egyesület elnökének, Jan Byrski atyának és Józef Remiasznak.

Másnap délelőtt a hagyományos búcsúszentmisén tettük tiszteletünket, ahol két nyelvű – lengyel és magyar – volt a szentmise. A magyar miséztető pap Takács Alajos atya volt, Sajószentpéterről. A szentmisén Bárkányi Péter fordította magyarra a lengyel pap köszöntőjét a magyar delegáció számára.

A szentmise után részt vettünk a körmentben, ami szokás szerint gyönyörű volt. Mindig  megcsodáljuk azokat a szépséges népviseleti ruhákat, amelyeket a helyiek hordanak.

Egy kis búcsújárás után felmentünk Czarna Górába (Feketebérc), ahol megtekintettük az emléktábálát, melyet a 100 éves Lengyel Függetlenség tiszteletére állíttatott a Miskolci Civil Összefogás Fórum Klub.

A tábla felirata:

„Az ezeréves lengyel-magyar határ. A két nemzet barátsága és a magyarországi Derenkre elszármazottak emlékére állíttatta Lengyelország centenáriumi évében

Civil Összefogás Fórum Klub Miskolc

Feketebérc, 2018. november 11.„

Megismerkedtünk egy kedves helyi úrral, aki érdekeseket mesélt nekünk a minden nyáron megrendezésre kerülő vitorlázó-repülőgép bemutatókról valamint arról, milyen fejlesztések várhatóak a környéken a közeljövőben.

Ezután átmentünk Jurgów faluba, ahol a régi Osztrák-Magyar Monarchia és Galícia (Lengyelország) határát jelölő jelzőoszlopot néztük meg. Közben megcsodáltunk egy régi fűrészmalmot. A jelenlegi malom 1977-ben épült fel, mikor is az előző - amely a XIX. században épült -, leégett.

A korai vacsora után még sétáltunk egy nagyot, este pedig egy igazán jó hangulatú uno játszmával szórakoztattuk egymást.

Másnap szomorúan búcsúztunk el Białkától, azonban úgy köszöntünk el a háziaktól és Anna asszonytól, hogy reményeink szerint jövőre – már túl a járványon – az egész miskolci lengyel csapat ott lesz.