A személyes fórum helyett online tájékoztatást biztosított a város és a kivitelezést végző HE-DO Kft. az építkezés miatti forgalmirend-változásokról és a munkálatok előrehaladtáról. A beruházással kapcsolatos kérdéseket, észrevételeket e-mailben fogadták a szakemberek
- A kérdések egyik fő témaköre a kerékpáros közlekedés jövője, mely kapcsán Miskolc Város Önkormányzata összevonva az alábbi választ adja:
„Miskolc önkormányzata elkötelezett a „zöldgondolat” és az egészséges életmód törekvései mellett. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a városi szintű közlekedést, építési beruházásokat, fejlesztéseket, utakat érintő döntéseknél a polgármesteri hivatal igyekszik figyelembe venni, hogy a változás a környezet- és természetvédelmet, a városlakók egészségének megőrzését szolgáló megoldásokat eredményezzen. Ezek sorába tartozik a rendszerint önkormányzati beruházás keretében végzett kerékpárút-fejlesztés, -építés is.
A legutóbbi években is több ilyen projekt volt előkészítés alatt, és jelenleg is folyik a megvalósításuk azoknak a beruházásoknak, amelyek a megyeszékhely biciklis hálózatának bővítését szolgálják. Az önkormányzat további ilyen beruházásokat tervez, több útvonal tekintetében készülnek elemzések, számítások és tervek, merre lehet újabb kerékpáros sávokat kialakítani.
Mint ismeretes, hamarosan elkészül a Szentpéteri kapuban húzódó kerékpárút, és indulás előtt áll a lillafüredi kerékpárút építése. Ezek természetesen mindig komoly egyeztetéseket igényelnek az érintettek, azaz a kerékpárhasználók, továbbá a helyi lakosok, a környezetvédő civilek, a közlekedési szakemberek és szakhatóságok bevonásával. Nem titok, hogy a tavaly óta hivatalban lévő városvezetés szeretne ezekre a társadalmi egyeztetésekre nagyobb hangsúlyt fektetni, mint bármikor korábban. Abban bízva, hogy a következő esztendők során újabb lehetőségek teremtődnek a miskolci biciklizők, illetve a településünkre két keréken érkező turisták számára a biztonságos közlekedésre, és Miskolc joggal pályázhat arra, hogy ne csak a „zöldváros” (Green City), de a kerékpáros-barát város címet is kiérdemelje és büszkén viselhesse.”
- A projekt keretében felmerült-e Martinkertváros és Szirma csatlakoztatása Miskolc kerékpárút-rendszeréhez?
A projekt keretében kerékpárút nem épül. Az illetékes hatóságok, kezelők által jóváhagyott engedélyezési tervdokumentációban és az építési engedélyben nem szerepelt önálló kerékpárút, így a kiviteli tervek sem tartalmazhatják azt. A városvezetés összevont tájékoztatója vázolja a kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos törekvéseit.
- Az utóbbi évtizedek tipikus "autóközpontú" szemlélete köszön vissza a terveken! Nincs olyan rajz, ahol látszanának járdák vagy kerékpáros közlekedésre alkalmas helyek. A szövegben csak egy kis utalás van arra, hogy lépcsőkkel és felvonókkal képzelik a gyalogosok és kerékpárosok mozgását. Az említettek nevében "nagyon köszönjük", járjon rajta aki kitalálta! Naponta több órán át baba- vagy rokkantkocsival
A projekt keretében kerékpárút nem épül. Az illetékes hatóságok, kezelők által jóváhagyott engedélyezési tervdokumentációban és az építési engedélyben nem szerepelt önálló kerékpárút, így a kiviteli tervek sem tartalmazhatják azt. Gyalogos közlekedésre a hídon lesz lehetőség, a járdák, lépcsők és a felvonók erre szolgának. A vasúti pálya szintbeli kereszteződése forgalombiztonsági szempontból mindennemű közforgalom számára megszűnik.
- Ha jól értelmezem, 2021 nyarától 2022 év végéig, azaz másfél éven keresztül le lesz zárva az egész útvonal, de arra nincs semmi utalás, hogy ez idő alatt a Martinkertváros és Szirma lakosai hogyan tudnak a belvárosba eljutni? Egy lakossági tájékoztatóban mindenképpen kellene szerepelnie, hogy az érintett környék lakosai hogyan tudnak majd a belvárosba vagy a Tiszai pályaudvarra eljutni, bármilyen közlekedési módszerrel (autóval, babakocsival, gyalogosan, kerékpárral, kerekesszékkel, tömegközlekedéssel) az alatt az időszak alatt.
A projekt megvalósítása kapcsán keletkező ideiglenes forgalmirend-változásra a vállalkozó tervet készít - ami az előkészítési feladatának része - amely majd tartalmazza a lezárások helyét, időpontját, időtartamát. Ez a terv csak az érintett közútkezelők jóváhagyásával véglegesíthető. A terelőutak nyomvonalai hivatalosan közzéteszik majd (a minap.hu-n, miskolc.hu-n, megyei napilapokban.), valamint a szükséges pontokon szabályszerűen kitáblázzák azokat. A városvezetés már előzetesen egyeztetett az MVK Zrt.-vel, jelenleg a tömegközlekedés alternatív útvonalának kidolgozása folyik
- Érdeklődni szeretnék, hogy az Y-hídon lesz-e kerékpárút Martinkertváros, a belváros és a Tiszai pályaudvar irányába, tehát az új híd teljes szakaszán? Most is elég veszélyes kerékpárral közlekedni a jelenlegi két hídon, mert az úton és a járdán szűk a hely, de ha a 3-as főút forgalma is erre fog jönni, akkor még veszélyesebb lesz kerékpárút nélkül. Egyre többen járnak biciklivel, és ha a kerékpárosok számára most nem épül ki a megfelelő és biztonságos infrastruktúra az új híd kivitelezésekor, akkor lehet, hogy erre még 10-20 évet várni kell.
A projekt keretében kerékpárút nem épül. Az illetékes hatóságok, kezelők által jóváhagyott engedélyezési tervdokumentációban és az építési engedélyben nem szerepelt önálló kerékpárút, így a kiviteli tervek sem tartalmazhatják azt.
- A csomópont teljes lezárásától milyen terelőúton tudnak majd a martinkertvárosi lakosok eljutni a belvárosba? A József Attila út-Baross Gábor út forgalmi rendjén változtatnak-e?
Az ideiglenes forgalmirend-változásra a vállalkozó tervet készít, amely tartalmazza a lezárások helyét, időpontját és időtartamát. A terv csak az érintett közútkezelők jóváhagyásával véglegesíthető. A terelőutak nyomvonalait hivatalosan közzéteszik (portálunkon, a minap.hu-n is – a szerk.), valamint a szükséges pontokon szabályszerűen kitáblázzák azokat. A városvezetés már előzetesen egyeztetett az MVK-val, jelenleg a tömegközlekedés alternatív útvonalának kidolgozása folyik. A projekt megvalósításának időszakában a munkálatok miatt jelentős forgalmirend-változásokra kell számítani annak érdekében, hogy a kivitelezés biztonságosan valósulhasson meg. Ehhez mindenképpen kérjük az ott élők, arra közlekedők szíves türelmét. Egyúttal szeretnénk kérni, hogy, aki teheti, ezt a városrészt az építés ideje alatt kerülje el.
- A belváros a Martinkertvárosból gyalogosan elérhető lesz-e a kivitelezés összes szakaszában, illetve kivitelezési szakaszonként merre lesznek ezen útvonalak?
A kivitelezés során a meglévő vasúti átjárót lebontják, valamint az átjáróhoz vezető útszakasz is munkaterület lesz. Ezért az átjárás lehetősége megszűnik, várhatóan 2020. év végén, jövő év elején.
- Terveznek-e esetlegesen a Csokonai utca végén egy körülbelül 500 méteres ideiglenes mentesítő útszakaszt megépíteni a szennyvíztisztító telep útjának irányába a gépjárműforgalom számára?
Nem része a projektnek a kérdezett útszakasz megépítése.
- Lesz-e olyan kivitelezési szakasz, hogy Martinkertvárosból Szirma felé kell kerülni gépjárművel a belváros irányába közlekedőknek? Mikor és mennyi ideig tart ez?
Igen lesz. Várhatóan 2020. év végétől 2022. év őszéig.
- Az Y-híd tájékoztatóban az útvonalat a 3-as út "tehermentesítőjeként" mutatják be. Negyven évvel ezelőtt - az M35 és a keleti elkerülő szakasz megvalósulása előtt - az elnevezés megállta volna a helyét. A városvezetés ezzel a beruházással mégis jelentős területet ad át, és kapacitásbővítést biztosít a nyugat-keleti irányú gépjárműforgalom számára. A hírek beszámoltak arról, hogy nem terveznek kerékpársávot erre a szakaszra a fenntarthatósági célok ellenére sem. Meg tudnák mondani, hogy milyen módon tervezi versenyképessé tenni a kerékpáros közlekedést ebben az irányban Miskolc város vezetése? Mikor és hogyan tervezik a belvárosi sétáló övezet kiterjesztését a Bajcsy-Zsilinszky útra?
Ahogy a projekt elnevezése is mutatja, az új nyomvonalú útszakasz Miskolc város tehermentesítését szolgálja, ami több ütemben valósul meg. Jelen projekt keretében az első két szakasz fog megvalósulni 2022. év végéig. A projekt keretében az épülő szakaszon kerékpárút nem épül. Az illetékes hatóságok, kezelők által jóváhagyott engedélyezési tervdokumentációban és az építési engedélyben nem szerepelt önálló kerékpárút, így a kiviteli tervek sem tartalmazhatják azt. A városvezetés összevont tájékoztatója vázolja a kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos törekvéseit.
- Összeegyeztethetőnek tartják-e a tervezett projektet a környezetjogi alapelvekkel, különös tekintettel arra, hogy a szóban forgó terület zajterhelése jelenleg is meghaladja a határértéket?
Az Y-híd kiviteli tervei az illetékes hatóságok által 2019-ben kiadott építési engedély és az azokhoz tartozó engedélyezési tervdokumentációk alapján készültek. Az engedélyezési tervben és az engedélyezési eljárás során a közútkezelők a tervben foglaltakra a hozzájárulásukat megadták. A kiviteli tervek csak az építési engedély és az engedélyezési tervdokumentációk alapján, azzal összhangban készülhetnek.
- Érez-e felelősséget és szándékot a jelenlegi városvezetés a probléma megoldásában?
A városvezetés a projekt kapcsán a város életét meghatározó, befolyásoló probléma megoldásában elkötelezett.
- Ha igen, mennyiben módosultak az eredeti tervek a 3. sz. út nyomvonalát illetően?
A hosszútávú közlekedési koncepció műszaki és pénzügyi kidolgozása bonyolult és többszereplős egyeztetések folyamata, amelynek részletes ismertetése túlmutat jelen lakossági fórum keretein.
- A Vörösmarty utcában áprilisban ismételt, 24 órás zajmérést végeztek. Ez a kijárási korlátozások időszakára esett, ami a csökkent járműforgalom miatt nem indikatív. Mire használják az eredményeket?
A zajméréseket megismételjük releváns időszakban. A kivitelezés előtti alapállapot és az új forgalmi helyzet hatásainak összehasonlítására hivatott a mérés.
- A lakossági fórum anyagában a Vörösmarty utcán „zajárnyékoló fal” kiépítése szerepel. Pontosan mit terveznek, és mit várnak tőle, különös tekintettel a lakások felső szintjeire?
A zajvédelmi megoldások az építési engedélyben és az engedélyezési tervdokumentációkban szereplő környezetvédelmi előírások szerint kerültek betervezésre.
- A „jelentős mértékű kedvezőtlen változás” a zaj mellett a légszennyezést is magában foglalja. Milyen módosításokat, intézkedéseket terveztek ennek kivédésére, különös tekintettel a szálló por határértékeire?
A forgalomtechnikai koncepció távlati célja a 3. sz. főút belterületi forgalmának átvezetése. A tervezett intézkedés szerint a Vörösmarty utca bal oldalán közel 450 méter hosszban, valamint az út jobb (déli) oldalán mintegy 150 méter hosszban zajárnyékoló fal épül. A vasúthoz közel fekvő ingatlanok esetében jelenleg is és várhatóan a későbbiek során is a vasúti zajterhelés lesz a mértékadó. Mivel belterületi forgalomátterelésről van szó (tehát közvetlen módon nem növekszik a város gépjárműterhelése), így zaj és környezeti szempontból bizonyos területeken terheléscsökkenés várható. Az új útvonal pedig kezeli a zajterhelés növekedését. Egy gördülékenyebb, gyorsabb, korszerűbb közlekedési útvonal mindenképpen pozitív hatással van a légszennyezésre is.
- Mikor várható a munkálatok kezdete?
Várhatóan 2020 szeptemberében.
- Meddig lesz megközelíthető az ingatlanunk tehergépjárművekkel?
Az eddigi behajtási lehetőségek – minimális zavaró tényezők mellett – a tervek szerint a kivitelezés ideje alatt is rendelkezésre fognak állni.
- Mikor várható a telephelyünk előtti támfal építése?
Várhatóan 2021 első felében elkezdődhet az építés.