Száznyolcvan(két) kilométer – néha se több, se kevesebb!
2024. június 7.
Budapesten a „0” kilométerkő – Miskolcon a „180 kilométer”. A fővárosban a magyarországi közlekedés középpontja a Clark Ádám téren – és onnan 182 kilométerre egy másik origo: a borsodi megyeszékhelyé: a Villanyrendőr. (Évtizedeken át a Bp.–Mc. távolság hivatalosan 182 km-nek számított, még a régi 3-as úton, ezt „rövidítette” költőileg 180-ra a P. Mobil együttes legendás dalának szövege.)
A nulladik kilométerkő bőséges története megtalálható a világhálón, érdemes utánaolvasni. A mi saját „0-ás” kiindulópontunk, a miskolci Villanyrendőr kereszteződés szintén színes históriával rendelkezik, ennek jórésze a helyiek emlékezetében őrződik, mindmáig. Amikor egy évtizeddel ezelőtt civil kezdeményezés indult az 1960-as években emelt, majd 1980-ban elbontott hatósági irányítótorony jelképes visszaállítására, majd amikor az elmúlt hetekben híre kelt, hogy ez 2024-ben meg is fog valósulni, a közösségi médiában százával jöttek a jó hangulatú visszaemlékezések, kinek milyen randevú vagy egyéb találkozás jut róla eszébe, milyen szép gondolatok társulnak a belvárosunk jellegzetes pontjához a személyes életében.
A nagyvárosok krónikáiban nem egyedi, hogy akadnak legendákkal övezett, kitüntetett pontok, rendszerint ilyen-olyan építmények, amelyek szerepe kettős. Egyfelől az ott lakók identitástudatát, kötődését erősítik és jelképezik, másfelől az oda vendégként érkezők számára pedig kuriózumot, sajátos helyi érdekességet jelent. Ilyenek Londonban a piros telefonfülkék – az is látja lelki szemeivel a színüket-alakjukat, aki sosem járt a brit fővárosban –, amelyek eredeti funkciójukon túl vagy akár azt már elvesztve is érdekesek, de hazai példát említve ilyen Szegeden az egykori „Szőke Tisza” diszkóhajó, amelynek szintén napjainkban gondolkodnak a visszaállításán, olyannyira része a szegedi legendáriumnak.
Sokfelé vannak ilyen pontok. Nekünk a Villanyrendőr az.
A fővárostól, „az ország közepétől” számított távolság (légvonalban 146 km, de autóúton 179, 180, 182, 183, változó, pláne az autópálya elkészülte óta) az épp itt ér véget, azaz itt érvényes: az országút, a pesti út felől a főutcai villamossínig elérve.
Ahogy tehát Budapesten a Lánchíd budai hídfője, úgy Miskolcon a Villanyrendőr jelenti az origót.
Szunyogh László városi főépítész