TRAM: Regionális akcióterv a fenntartható város közlekedéséért

A fenntarthatóságon alapuló átfogó közlekedési stratégia készül Miskolcon – európai városok együttműködésével

A fenntarthatóság, a gazdaságfejlesztés és a munkaerő mobilitásának ösztönzése lesznek azok az alapelvek, amely a következő években meghatározzák a miskolci közlekedési infrastruktúra fejlesztését. 2023-ig csak a Terület- és Településfejlesztés Operatív Program keretében mintegy 14 kilométernyi út újul meg. illetve épül a városban, emellett csaknem 30 kilométernyi új kerékpárút létesül. Ezeket pedig kiegészítik a hazai és a saját forrásból megvalósuló útépítések, mint például az az egymilliárd forint értékű útépítési program, amelyre a magyar kormány biztosítja a pénzt. De ugyanezek az elvek határozzák meg a Tiszai pályaudvarnál tervezett Intermodális csomópont, az ún. Y-híd és a Miskolci Kassával összekötő M30-as autópálya építését is  – hangzott el az ún. TRAM projekt helyi akciócsoportjának első ülésén. 
A TRAm projektben résztvevő európai városok arra keresik a választ, hogyan lehet egy nagyobb településen a közlekedést oly módon fenntarthatóvá tenni, hogy az hatékonyan hozzájáruljon a  széndioxid-kibocsátás erőteljes csökkentéséhez.
A TRAM középpontjában az európai Strukturális Alapokból finanszírozott közösségi közlekedést fejlesztő projektek tovább gondolása áll.

A helyi akciócsoport első ülésén a tervezett infrastrukturális fejlesztések között bemutatták Miskolc eddigi eredményeit ezen a téren. Szó esett a teljes villamosközlekedés megújításáról, a buszflotta zömének CNG üzemű járművekre cserélésének tapasztalatairól, és a távlati tervekről. Ezek kapcsán elhangzott: a város rendelkezik egy széleskörűen társadalmasított, és a fenntarthatóságot a középpontba helyező közlekedési koncepcióval (SUMP), amely az egyik legfontosabb alapját képezi a május végére várhatóan elkészülő átfogó miskolci közlekedésfejlesztési stratégiának, ami mintegy 80 projektet tartalmaz majd.

Pfliegler Péter alpolgármester elmondta: a város valamennyi fejlesztését a fenntarthatóság mentén tervezi és valósítja meg. Ezt mutatja, hogy a város amellett, hogy az első magyar vidéki akkreditált green city település, az elmúlt években csatlakozott a Covenant of Mayor-hoz és a Johannesburgi egyezményhez is.
A TRAM projekt pedig lehetőséget kínál arra, hogy európai jó gyakorlatokat sajátíthassunk el, és még hatékonyabban tudjunk azért dolgozni, hogy Miskolc élhetőbb, fenntarthatóbb város legyen – fogalmazott az alpolgármester.
Az ülésen elhangzott: lefektették a helyi akciócsoport működésének kereteit, Horánszky Árpád, a miskolci városháza stratégiai gazdaságfejlesztési osztályának vezetője pedig bemutatta a tervezett munkaprogramot is.
A terv szerint 9-10 jó gyakorlat összeállításával egy esettanulmány készül, amelyet az európai partnerekkel véleményeztetve az akciócsoport elkészít egy helyi akciótervet a TRAM elveinek megfelelően.
A projektben való részvétel miskolci számára azért nagyon hasznos, mert az európai partnerek segítéségével a helyi projektek tovább fejleszthetők az összegyűjtött jó gyakorlatok alapján.
A lakosság számára ez hosszú távon jelent majd előnyt, hiszen a végső cél olyan, a városra szabott közlekedési megoldás kialakítása és megvalósítása, amely fenntartható és alacsony széndioxid-kibocsátást eredményez.